Prezentuję kilka konspektów swoich lekcji prowadzonych z dziećmi upośledzonymi umysłowo w stopniu lekkim w klasie VI Szkoły Podstawowej- bez załączników, poprostu jako pomysł na schemat lekcji. Tematy lekcji: 1.Parts of body. 2.Safe holiday. 3.Vocabulary practise.
KONSPEKT LEKCJI JĘZYKA ANGIELSKIEGO W KLASIE VI SOSW w Sanoku DATA: 23.09 2002r MIEJSCE: sala lekcyjna CZAS TRWANIA: 45 min. SUBJECT: PARTS OF BODY. CEL OGÓLNY:
- Utrwalenie i poszerzenie słownictwa związanego z nazwami części ciała w języku angielskim.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- Ćwiczenie wzrokowego odpoznawania znanych wyrazów spośród kilku innych o podobnym obrazie graficznym.
- Wprowadzenie nowego słownictwa czynnego- kolejne nazwy części ciała: hand, leg, feet, teeth.
- Wprowadzenie do słownictwa biernego uczniów przymiotnika „big” oraz określeń kierunkowych „left”, „right”.
- Rozwijanie umiejętności poprawnego czytania i zapisywania wprowadzonych na lekcji nowych wyrazów.
- Próby konstruowania samodzielnych krótkich zdań oznajmujących.
- Ćwiczenie rozumienia wypowiedzi w języku angielskim bez dokładnej znajomości wszystkich słów.
METODY PRACY:
- podająca,
- praktycznego działania.
FORMY PRACY:
- indywidualna,
- binarna.
- zbiorowa.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- kaseta magnetofonowa
- karty pracy,
- etykiety,
- ilustracje.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
- Przywitanie i czynności organizacyjne w języku angielskim (sprawdzenie listy obecności: Who’s missing?; present, absent).
- Odpytanie uczniów z następującego zakresu wiadomości:
- nazwy kolorów,
- liczebniki w zakresie 10, w języku angielskim
- nazwy części ciała.
- Powtórzenie wiadomości z ostatniej lekcji:
- nazywanie przez wszystkich uczniów kolejnych części ciała w jęz. angielskim,
- wspólne zaśpiewanie piosenki „Head, shoulders...” z pokazywaniem.
- Zapis na tablicy i w zeszytach tematu lekcji: „PARTS OF BODY”.
- Wprowadzenie nowego słownictwa:
- zapis w zeszytach nowych nazw nieznanych jeszcze uczniom nazw części ciała w języku angielskim (hand, leg, feet, teeth) z wymową i tłumaczeniem,
- ćwiczenie ich prawidłowej wymowy.
- Utrwalanie nazw częsci ciała w jęz. angielskim:
- wykonywanie karty pracy I.(wzrokowe odpoznawanie wyrazów spośród kilku podobnych, ćwiczenia w pisaniu),
- ćwiczenia w słuchowym odpoznawaniu wyrazów (uczniowie tłumaczą na język polski słowa wypowiadane przez angielskiego lektora na kasecie magnetofonowej),
- zapoznanie uczniów ze znaczeniem przymiotnika „big”, wykonywanie karty pracy II ( uzupełnianie zdań nazwą części ciała, np.Elephant has got big ….nose…… .
- zabawa “Lampa- nos” z użyciem słów angielskich.
- Podsumowanie wiadomości z lekcji:
- praca w dwójkach z elementami rywalizacji – dobieranie etykiet do obrazków na czas,
- praca grupowa - konstruowanie prostych zdań np.”This is head.” etc.
- próby tłumaczenia i wykonywania poleceń bez znajomości wszystkich słów np.”Touch your nose.” „Stand up.” etc.
- Ocena zachowania i pracy uczniów na lekcji.
- Zakończenie zajęć, pożegnanie w języku angielskim.
KONSPEKT LEKCJI JĘZYKA ANGIELSKIEGO W KLASIE VI SOSW w Sanoku DATA: 09.06.2003r. MIEJSCE: sala lekcyjna CZAS TRWANIA: 45 min. SUBJECT: “SAFE HOLIDAY”. CEL OGÓLNY:
- Wprowadzenie nowego słownictwa .
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- Wprowadzenie słownictwa ostrzegającego przed niebezpieczeństwem w języku angielskim.
- Ćwiczenie poprawnej wymowy i pisowni nowych słów.
- Utrwalanie umiejętności wykorzystywania znanych słów w zdaniach.
- Ćwiczenie rozumienia kontekstu dłuższej wypowiedzi w języku angielskim bez dokładnej znajomości wszystkich słów
METODY PRACY:
- podająca,
- burza mózgów,
- praktycznego działania.
FORMY PRACY:
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- karta pracy do „Exercise Book”
- ilustracje tematyczne (tablice ostrzegawcze w języku angielskim),
- kaseta magnetofonowa.
PRZEBIEG ZAJĘĆ
- Przywitanie i czynności organizacyjne w języku angielskim (sprawdzenie listy obecności; Who’s missing?; present, absent).
- Odpytanie Uczniów ze znajomości słownictwa zawartego w „Exercise Books” oraz umiejętności stosowania poznanych struktur gramatycznych czasu Present Simple.
- Swobodna rozmowa na temat okresu wakacji (oczekiwania Uczniów, formy wypoczynku wakacyjnego i niebezpieczeństwa z tym związane) mająca na celu zapoznanie Uczniów z celem dzisiejszej lekcji, zapis na tablicy i w zeszytach tematu zajęć: „SAFE HOLIDAY”
- Wklejenie do zeszytów ilustracji tablic ostrzegających przed niebezpieczeństwem w języku angielskim np. DANGER!, STOP!, DON’T OPEN!, DON’T TOUGH! Omówienie każdego znaku, przetłumaczenie jego znaczenia na język polski, ćwiczenie poprawnej wymowy.
- Słuchanie kasety magnetofonowej z krótkimi opisami słownymi niebezpiecznych sytuacji, zawierających słowa kluczowe, które pozwolą uczniom samodzielnie przetłumaczyć skrótowo usłyszaną historyjkę na język polski i dopasować do sytuacji któryś z wcześniej poznanych znaków ostrzegawczych.
- Wykonywanie karty pracy do ćwiczeń (praca indywidualna): uzupełnianie zdań z lukami wyrazami z lekcji, podpisywanie ilustracji odpowiednimi ostrzeżeniami w języku angielskim, układanie zdań z rozsypanek słownych.
- Podsumowanie zajęć, ocena pracy i zachowania Uczniów na lekcji.
- Zakończenie zajęć, pożegnanie w języku angielskim.
KONSPEKT LEKCJI JĘZYKA ANGIELSKIEGO W KLASIE VI SOSW w SANOKU DATA: 03.04. 2003r. MIEJSCE: sala lekcyjna CZAS TRWANIA: 45 min. SUBJECT: “VOCABULARY PRACTISE”. CEL OGÓLNY:
- Utrwalenie znanego Uczniom słownictwa z różnych dziedzin.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- Ćwiczenie poprawnej wymowy i pisowni słów angielskich.
- Rozwijanie umiejętności pracy w grupie.
- Powtórzenie i utrwalenie liczebników, słownictwa związanego z rodziną, szkołą, nazwami zwierząt, owoców, warzyw etc.
METODY PRACY:
- metoda burzy mózgów,
- metoda praktycznego działania.
FORMY PRACY:
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- puzzle słowne,
- rozsypanki wyrazowe i zdaniowe,
- ilustracje i etykiety,
- zagary,
- owoce.
PRZEBIEG ZAJĘĆ
- Przywitanie i czynności organizacyjne w języku angielskim (sprawdzenie listy obecności; Who’s missing?; present, absent).
- Odpytanie Uczniów ze znajomości słownictwa związanego z rodziną.
- Zapoznanie Uczniów z celem dzisiejszej lekcji – powtórzenie całego znanego Uczniom słownictwa w formie rywalizacji między grupami, zapis na tablicy i w zeszytach tematu zajęć: „VOCABULARY PRACTISE”
- Podział klasy na trzy grupy poprzez odliczanie rymowanką „The seven days blues”w języku angielskim
- Przeprowadzenie rywalizacji; zadania do wykonania na czas i poprawność:
- Układanie puzzli z nazwami kolorów.
- Dopasowywanie etykiet z nazwami zwierząt do ich ilustracji.
- Wykonywanie uzupełnianki literowej z dniami tygodnia.
- Układanie w odpowiedniej kolejności rozsypanki z nazwami miesięcy.
- Nastawianie zegarów na podaną przez nauczyciela godzinę pełną.
- Układanie zdań, przekształcanie zdań twierdzących w pytające (układanie rozsypanek zdaniowych).
- Opisywanie gestem i przymiotnikami (typu: big, red, sweet) przez przedstawiciela grupy pokazanego mu przez nauczyciela owocu, zadaniem grupy jest odgadnąć jego nazwę w języku angielskim.
- Podsumowanie wyników rywalizacji, nagrodzenie zwycięskiej grupy owocami, których nazwy odgadywali oraz ocenami.
- Zakończenie zajęć, pożegnanie w języku angielskim.
|